Logopedie
Motto:
„To, čím se liší člověk od zvířat, jest rozum a řeč. To prvé má pro svou vlastní potřebu, to druhé pro bližní, proto má o oboje stejně pečovati, aby měl jak mysl, tak z mysli pocházející hnutí údů, teda i jazyk co nejvybroušenější.“
A. Komenský
Pedagogickým záměrem logopedické třídy je dosáhnout co možná nejlepších výsledků při odstraňování řečových odchylek formou individuální a skupinové logopedické intervence, odstranit, popř. zmírnit, projevy narušené komunikační schopnosti, ale i jiných oslabení, v závislosti na možnostech a schopnostech jednotlivých dětí, to vše nad rámec běžných činností a aktivit ostatních tříd naší mateřské školy.
Logopedická třída
Ve speciální logopedické třídě je hlavní pozornost věnována především logopedické péči týkající se celé řečové oblasti ve všech jazykových rovinách:
- porozumění řeči,
- výslovnosti,
- rozvoji slovní zásoby,
- správné tvorby vět,
- gramatické správnosti, rozvíjení komunikační pohotovosti,
- odstraňování komunikačních zábran,
- poruch zvuku a plynulosti řeči,
- dále v závislosti na diagnózách jednotlivých dětí.
Formy logopedické péče
- individuální práce (dítě x logoped) zaměřená na logopedickou reedukaci,
- společná logopedická cvičení, která zahrnují:
- procvičování motoriky jazyka a mluvidel,
- artikulační cvičení,
- dechová cvičení,
- rozvíjení sluchového a smyslového vnímání,
- rozvoj jemné motoriky,
- všechny vhodné příležitosti během dne.
Děti potřebují vedle logopedické péče také individuální stimulaci i v dalších oblastech. Pro každé dítě je vypracován Individuální plán rozvoje dítěte, který je vypracováván na základě závěrů odborných vyšetření.
Proč zvolit logopedickou třídu
- podnětné prostředí pro rozvoj řeči, každodenní cílená náprava potíží
- individuální přístup v málopočetné třídě
- péče speciálního pedagoga
- tolerantní hodnocení, individuální tempo
- vlídnější prostředí pro děti s potížemi, snadnější začlenění do kolektivu
Spolupráce s rodinou
Významným faktorem při realizaci stanoveného pedagogického záměru je spoluúčast rodiny. Vzájemná důvěra, úcta, otevřenost, zlepšení vzájemné komunikace a spolupráce je předpokladem úspěšného působení na děti. Při logopedických cvičením je spolupráce s rodinou velmi žádoucí.
Děti, které podle vedených logopedických sešitů cvičí pravidelně i doma s rodiči, mnohem výrazněji po této stránce prospívají a pokroky nastávají dříve.
Spolupráce s odborným poradenským zařízením
Podkladem pro vřazení dítěte do logopedické třídy je odborná zpráva ze Speciálně pedagogického centra. Garantem logopedické péče v naší mateřské škole je Speciální pedagogické centrum pro vady řeči Litoměřice. Odpovědným pracovníkem školského poradenského zařízení je Mgr. Marie Petrusová.
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ CENTRUM LITOMĚŘICE
-
Speciálně pedagogické centrum Litoměřice
412 01 Litoměřice, Dalimilova ulice 2 - +420 416 734 011 | +420 778 434 880
- email: spc.klient@tiscali.cz
- http://www.zssaldova.cz
Speciálně pedagogické centrum poskytuje péči dětem, žákům a studentům se specifickými vzdělávacími potřebami i jejich
rodinám v souladu s aktuální školskou legislativou. Diagnostická, terapeutická, metodická a poradenská činnost je
zaměřena na klienty s narušenou komunikační schopností, mentálním postižením, sluchovým postižením, zrakovým
postižením, tělesným postižením, kombinovaným postižením.
SPC je krajským koordinačním pracovištěm pro poskytování metodického vedení logopedické péče v Ústeckém kraji.